راهنمایی برگزاری زنگ انشا

راهنمای برگزاری زنگ انشا برای بزرگسالان! / سال 1402

بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه، دوست داشتم دوباره بتوانم برخی اتفاقاتی که آنجا میگذشت را تجربه بکنم. خیلی از ما بعد از مدرسه هم انشای‌مان را می‌نوشتیم اما جایی برای خواندن و نظر دادن و نظر شنیدن نداشتیم. احتمالا به انتشار مطلب‌مان در فضای مجازی اکتفا می‌کردیم و به کارمان می‌رسیدیم.

معلم های انشایم را تماما یادم است. سروش همایونی، مجید لشکری، عطاالله پورعباسی، حمید رفعت نژاد، سید مرتضی هاشمی گلپایگانی… همه شان را دوست داشتم و دارم.

آذرماه به ذهنم رسید که می‌شود اتفاقات زنگِ انشا را تکرار کرد. گروهی زدم به نامِ “زنگ انشا” و در تلگرام و ایستاگرام و توییتر گذاشتمش. دوستان به اشتراک گذاشتند و اینگونه شد که الان رسیده ایم به 34 نفر. تا امروز شش جلسه زنگ انشا برگزار کرده ایم و به صورت میانگین در هر جلسه هشت الی ده نفر حضور فعال دارند… در ادامه میخواهم چالش ها، ایده ها و موضوعاتی که برای راه اندازی چنین جمعی به آن نیاز دارید را با شما به اشتراک بگذارم. در انتها هم مشخصات عضویت در زنگ انشای خودمان را برایتان میگذارم…

زمان و مکان جلسات

اولین دغدغه ای که در بدو آغاز شکل گیری ایده برگزاری زنگ انشا به ذهنم رسید همین مسئله بود. برنامه ام اجازه نمیداد در طول هفته بتوانم به صورت منظم وقت گذاری داشته باشم. سوای آن رفت و آمد در شهر هم به صورت منظم و بدون وجود هیچ تعهدی در ابتدای کار کمی ناشدنی است. با خودم فکر کردم که قطعا باید جلسات را به صورت مجازی برگزار کنم. زمانش را هم گذاشتم جمعه ها ساعت 20:30. برای چند جلسه هر هفته برگزار میکردیم و کمی که گذشت، یک هفته در میانش کردیم.

راهکارهایی برای بهره وری بیشتر جلسات مجازی

پلتفرمی که ما از آن استفاده میکنیم؛ گوگل میت است. برای مقیاس کاری ما احتمالا بهترین گزینه است. نیم ساعت پیش از شروع جلسه لینک را داخل گروه تلگرامی قرار میدهم و جلسه را معمولا با پنج دقیقه تاخیر آغاز میکنیم. تصویر دادنِ شما به عنوان برگزار کننده بسیار مهم است. از دیگر دوستانتان هم بخواهید که اگر امکانش را دارند دوربینشان را باز بکنند.

طرحِ درس!

اول 5 دقیقه صبر بکنید تا تعداد کمی بیشتر بشود. راس 5 دقیقه آغاز بکنید. ابتدا حال احوال بکنید. تصویرتان حتما باز باشد. اگر افرادِ جلسه آشنا هستند صمیمانه تر احوال پرسی بکنید. سعی کنید افراد را به اسم کوچک صدا بزنید. سپس تکه ای از یک کتاب یا متن را با توجه به هدفی که دارید و از پیش انتخاب کرده اید بخوانید. حدود 5 الی 6 دقیقه برای این کار کافی است. سپس از افرادی که متن نوشته اند و در گروه تلگرامی اعلام آمادگی کردند، بخواهید متنشان را بخوانند. بعد از خواندن متن، از نویسنده توضیحات لازم را بخواهید. سپس سراغ اعضا بروید و نوشته را بررسی کنید. شما قرار نیست کار خاصی انجام بدهید. حواستان باشد که قرار نیست نقش معلم داشته باشید. درست است که برگزاری زنگ انشا با شماست اما شما که معلم نیستید:)

افراد کمک کننده

از دوستانتان کمک بخواهید. همیشه شما وقتتان آزاد نیست. همیشه حوصله نخواهید داشت. نیاز به چند نفر دارید که بتوانند در حضور کمرنگ شما به نحوی جمع را بگردانند. از اینها پیدا بکنید که برای بقای جمعتان ضروری هستند!



گروه تلگرامی

  1. حوالی چهارشنبه یک نظرسنجی در گروه تلگرام میگذارم که “در جلسه جمعه ساعت 20:30” با این گزینه ها:
  • متن دارم و میخوانم
  • شنونده ام
  • متن دارم ولی حضور ندارم (ارسال میکنم)
  • حضور ندارم
  1. هر کسی قبل از اینکه در جلسه بخواهد متنش را بخواند باید در گروه متنش را بفرستد. در گروهِ ما هشتگ گذاری با #متن + #اسم صورت میگیرد. این کار باعث میشود که هم متن ها در گروه باقی بمانند هم راحت تر بشود نوشته ها را نقد و بررسی کرد. حتی دوستانی که در جلسه حضور نداشتند هم میتوانند نظراتشان را در گروه راجع به نوشته ها بیان کنند.
  2. اگر کسی در هفته به متن جالبی یا موضوع جالبی برخورد کرد در گروه ارسال بکند. اما گروهتان فورواردخانه نشود. اعتدال را نگه دارید.
  3. برای انتخاب موضوع از ظرفیت کانال استفاده کنید (در عنوان بعدی به آن مفصلا میپردازیم.)

انتخاب موضوع برای زنگ انشا

تقریبا سخت ترین بخشِ برگزاری زنگ انشا این بخش است. موضوعات شما میتوانند بسته به حال و هوای مخاطبینتان متغیر باشند. ما فعلا برای هر جلسه دو موضوع داریم. یکی به شکل کلمه است. مثلا: قلاب، مرگ و… یکی دیگر شیوه نگارش است. مثلاً: گفتگو با خود، از زبان چیزی نوشتن و…

بعد از هر جلسه به دوستانتان فرصت بدهید تا به مدت دو روز موضوع پیشنهاد بدهند. اگر تعداد موضوعات زیاد بود خودتان از آن ها انتخاب بکنید یا نظرسنجی بکنید.

در این بخش شما باید از تمام خلاقیتتان استفاده بکنید. البته میتوانید از منابعی هم برای انتخاب موضوع استفاده بکنید. در ادامه برایتان چند موضوعِ انشا گذاشته ام.

  • پیشنهاد میکنم یک گزینه هم برای دوستانی که به هر دلیلی متنی خارج از موضوعات نوشتند هم فراهم بکنید.

همیشه خودتان متن داشته باشید!

هدف اصلی من از ایجادِ این دورهمی پیشرفت خودم بود. می‌خواستم مجبور باشم که به صورت منظم متنی را تحویل بدهم. این دورهمی را فرصتی برای رشد خودتان و لذت بردن تلقی بکنید. اینکه شما به عنوان گرداننده، متن داشته باشید بسیار مهم است. شما باید چراغ محفل‌تان را روشن نگه دارید. خیلی پیش می آید که کلا دو نفر متن دارند! شما باید نشان بدهید که این جمع برایتان اهمیت دارند.

افراد کمک کننده در برگزاری زنگ انشا

از دوستانتان کمک بخواهید. همیشه شما وقتتان آزاد نیست. همیشه حوصله نخواهید داشت. نیاز به چند نفر دارید که بتوانند در حضور کمرنگ شما به نحوی جمع را بگردانند. از اینها پیدا بکنید که برای بقای جمعتان ضروری هستند!

تعهد

مشکل اصلی جمع هایی که هزینه ای برای ورود دریافت نمیکنند همین معضل تعهد است. حدود یک سوم از اعضای گروه ما فعال هستند. دیگران صرفا حضور دارند به این امید که روزی بتوانند در جلساتمان شرکت بکنند. باید توقع خودتان را همین ابتدا تنظیم بکنید. اگر میخواهید خیلی حلقه شسته رفته ای داشته باشید به ابزار های تعهدی فکر بکنید. مثلا سقف غیبت بگذاریدريالشهریه بگیرید یا…

کاری کنید که خوش بگذرد!

واقعیتش من صبح های جمعه عزا میگیریم که شب چه کار بکنم! اما شب که میشود و جلسه به پایان میرسد حالم خیلی خوب است. این خاصیت چنین جمع هایی است که همه با اختیار خودشان دور هم دیگر جمع میشوند و کار مشترکی انجام میدهند. اگر موارد بالا را مد نظر قرار بدهند احتمالا خوش خواهد گذشت!

اگر جمعتان کشش داشت، برای صمیمانه تر شدن فضای زنگ انشا میتوانید هر از گاهی دورهمی حضوری برگزار بکنید.

راستی اگر خواستید شما هم عضوی از زنگ انشای ما بشوید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها